zofim.org.il
  
 


 
מחלקת נוער וקהילה
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מחלקת נוער וקהילה » ארכיון הכתבות » כתבה: נפרדנו כך...

תמונת מגזין נפרדנו כך... פורסם על ידי טלי אלוני
בתאריך 24/7/2011
בכתבה זו צפו 3955 גולשים

פרידה היא לא דבר קל.. שימו לב שהרבה יותר קל לנו להגיד "להתראות" מאשר "שלום".. ונכון, השנה עוד לא נגמרת, לפנינו פעילות הקיץ בקהילה, ימי עבודה, מחנה קיץ ופעילויות שונות, אבל סיום השנה כבר לא כזה רחוק וכדאי כבר מעכשיו להתכונן לכך שאוטוטו נפרדים...

כל אחד מאיתנו חווה אחרת פרידה וכל חניך יקבל את הפרידה באופן אחר-  חלק יהיו יותר עצובים וירגישו צער שלא יהיו עוד פעולות עם המדריכ/ה האהובים והמוכרים, חלק שמחים שזה נגמר כי מתקרב החופש הגדול, חלק כועסים- כי הם רגילים ואוהבים לפגוש את המדריך והחברים ופתאום זה נגמר, חלק חוששים- אולי לא יצלחו להיפגש עם החברים יותר אחה"צ ויש מי שאולי אפילו מרגישים אשמים- שלא היו בכל הפעילויות ועכשיו זה נגמר והם לא יכולים להשלים את החסר...

כל רגשות אלה ואחרים, הם לגיטימיים ובסדר להרגיש כך או אחרת...רק חשוב שנשים לב שלכל אחד יש דרך אחרת להתמודד עם פרידות ולכן גם מגיב אחרת..

יש כמה דפוסים אופייניים לפרידת חניכים במפגש האחרון:

1. הכחשה-  "אז אנחנו מתראים בשבוע הבא, נכון?".

2. הדחקה – "מה, זה מפגש אחרון היום?".

3. בריחה – חניך שלא מגיע בשל תירוצים שונים, או שתיקה מנותקת, בוהה בהקיץ, או רצון לשנות את מיקום המפגש הקבוע ולהפוך אותו לטקס או מסיבה במקום אחר.

4. רציונליזציה/ שכלתנות  – "טוב זה ברור, ידענו שזה מסתיים, מה אתם עושים עניין?"

5. דמוניזציה/ התייחסות שלילית –  "גם ככה המדריכ/ה היו נוראים, לא קבלתי פה כלום"

6. אידיאליזציה/האדרת החוויה – "היה מדהים, הכול היה פשוט מושלם"

תהליך פרידה בריא: כאשר החניך מגיב באופן אשר תואם את העובדה כי השנה נגמרה והפעילות מסתיימת. התגובה כוללת ביטויים שונים של מרכיבים רגשיים, חשיבתיים, והתנהגותיים, התואמים את חוויית הפרידה ואת היחסים הבינאישיים שנוצרו בקבוצה.
הכרה והשלמה עם מה שהיה ועם מה שלא היה.

פרידה מהמדריך – בנוסף לפרידה מהחברים בקבוצה ומעצם התכנסות הקבוצה, כפי שצוין לעיל, החניכים נפרדים גם מהמדריכ/ה. צריך לתת לזה התייחסות שהפרידה היא הדדית, שגם המדריכ/ה נפרדים מהם ואיך זה בשבילו/ה. יש מצבים בהם החניכים מבקשים להביע תודה למדריכ/ה, לפעמים חניכים רוצים להיפרד באופן אישי ויש גם מצבים בהם החניכים לא רוצים להיפרד מהמדריכ/ה- לא פעם זה מגיע מתוך הקושי להיפרד ולא כי לחניך לא אכפת...

 

רצוי לערוך פרידה מסודרת והדרגתית, שתאפשר מתן ביטוי לרגשות ולמחשבות שונים המתלווים לפרידה, כמו: עצב, כעס (גלוי או סמוי), ורגשות קבלה וסיפוק.

ולסיכום, פרידה "מעובדת" תשאיר טעם טוב מן הקשר, מן הפעילות ומן הפרידה עצמה אצל כל המעורבים בה.

 

 

לפניכם מספר הצעות לפעולות סביב פרידה, נשמח שתשתפו אותנו בעוד רעיונות לפרידות וסתם מהי פרידה עבורכם:

 

סוכריות כיס- כל משתתף יגיד לחבר ויקבל משאר החברים מסרים חיוביים סביב השנה שעברה.

·         כל חניך מקבל 2 עיגולי בריסטול בקוטר 20 ס"מ.

·         כל חניך מחבר את 2 העיגולים ע"י שדכן-לא מחברים  עד הסוף אלא משאירים פתח , כך שיש כיס מהבריסטולים (כמו פיתה).

·         כל חניך עוטף בצלופן את הכיס, מכין כמו סוכרייה וכותב את שמו.

·         בחדר יהיו פזורים פתקים ועטים.

·         כל משתתף כותב לאחרים ע"ג הפתקים חוויות, תכונות חיוביות שלו ושם בכיס המתאים.

 

קולאז' סוף שנה-  כל אחד יעבור תהליך אישי של ביטוי על מה שעבר השנה ובסוף חיבור כל הציורים יחד לכדי יצירה קבוצתית, כביטוי של כל אחד בתוך הקבוצה.

·         בחדר מפוזרים ז'ונראלים, דבק, עטים, טושים.

·         כל חניך מקבל 1/8 בריסטול.

·         כל אחד מכין קולאז' אישי, ניתן להגדיר נושאים: אני והחברים, אני והמדריך, מה אני לוקח איתי מהשנה...

·         משתפים במליאה.

·         מחברים את כל הבריסטולים יחד- ליצירה אחת של כולם.

·         מדברים על משמעות הפרידה לפי הנושא שניתן (מה לקחתם השנה- כפרטים, כקבוצה, מה המדריך לקח מהשנה ומהעבודה עם החניכים..)

 

גרפיטי- כלי לביטוי קבוצתי, משחרר, בנוגע לפרידה.

·         תולים על קיר נייר עיתון גדול/ בריסטול ומפזרים טושים בחדר.

·         כל חניך כותב על הבריסטול משהו על פרידה, על מה שעברו, על השנה שנגמרה, לקראת שנה הבאה..

·         מדברים במליאה.

 

פגישת מחזור- לאפשר חוויה אופטימית לקראת העתיד לבוא, לתת תחושה כי אחרי סיום הקבוצה יגיעו חוויות חדשות במטרה לתת אפשרות לסיום אופטימי , משעשע...

 

·         מחלקים לזוגות, כל זוג מקבל כרטיסיה עם מועד פגישה עתידי ונסיבות שונות.

·         על כל זוג להציג לכלל הקבוצה ועל הקבוצה לנחש מתי הם נפגשים ואיפה.

·         דוגמאות לסיטואציות: עוד שנה בבי"ס, עוד 3 שנים ברחוב, עוד 10 שנים באוניברסיטה .

 

דואר סביבה- אפשרות לשים באופן גלוי את הגורמים מהם נפרדים (המדריך, החברים בקבוצה, מהשבט..)

·         מחלקים את הקבוצה לזוגות או שלישיות, כל קבוצה מקבלת מעטפה ועליה משימה שונה.

·         דוגמאות למשימות: עליכם להביא 5 פריטים שקשורים למדריך, עליכם להביא 5 פריטים שקשורים לשבט, עליכם להביא 5 פריטים שקשורים לחניכים, עליכם להביא 5 פריטים שקשורים לשנה הבאה וכו'.

·         חברי הקבוצה צריכים לאסוף פריטים שקשורים לאותה משימה.

·         חוזרים למליאה ועל הקבוצות לנחש מה הייתה המשימה של שאר הקבוצות.

·         כל קבוצה חושפת את המשימה ולמה הביאו את הפריטים שבחרו.

 

בלונים- כל חניך יצא בחוויה חיובית וציון נקודות החוזק שבו ויקבל מסר חיובי מחבריו.

·         כל חניך מקבל בלון, אותו הוא מנפח ורושם את שמו.

·         הבלונים עוברים בין החניכים וכל אחד כותב משהו חיובי על הילד.

·         צריך לוודא שכולם כותבים (שלא יקרה שלילד אחד לא כתבו בכלל) ולוודא כי נכתבים דברים חיוביים...

 

אגוזים ואגוזי- לתת תחושה כי היו גם קשיים, גם חוויות חיוביות ושהם הצליחו להתגבר. לאפשר שיח גם על מה שלא היה טוב, לאפשר ביטוי לכל הרגשות שעולים סביב פרידה..

·         מניחים במרכז החדר 2 סלסלות, בסלסלה אחת יש אגוזים +מפתח אגוזים ובסלסלה השנייה חטיפי אגוזי.

·         כל משתתף לוקח אגוז , מפתח אגוזים ואגוזי בתורו וצריך לחלוק על משהו שאותו היה לו קשה לפצח, עימו התמודד, איך פיצח ומשהו חיובי וכייפי.

·         לשוחח במליאה על כך שהיו חוויות טובות יותר ופחות, שסביב פרידה יש חוויות חיוביות ויש כאלו פחות טובות כמו עצב, צער וכו'.

 

  

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה