zofim.org.il
  
 


 
לשכת מזכ
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » לשכת מזכ"ל » ארכיון הכתבות » כתבה: האויב שבפנים

תמונת מגזין האויב שבפנים פורסם על ידי אלי בן יוסף
בתאריך 3/6/2012
בכתבה זו צפו 5073 גולשים

מיום הקמתה של מדינת ישראל ועד עצם היום עומדת אומה שלמה מול אתגרים גדולים ורבים, ושסעים חברתיים שלרוב נראים כבלתי ניתנים לגישור.

למי ששואל עצמו התשובה היא כן, ישראל ניצבת בפני "איומים אסטרטגיים" שהולכים וגוברים עם השנים, הטכנולוגיה והקידמה מביאים איתם לא רק רווחה אלא לא מעט דילמות מוסריות.

ואני כאזרח המדינה, כהורה, כראש תנועה חינוכית ערכית ציונית, תנועה מובילה בחינוך הבלתי פורמאלי, טרוד בשאלה מהו "האיום האסטרטגי" שאני יכול לנסות לשנות, להשפיע, ולהילחם בו.

לכל איום אסטרטגי יש כתובת במדינה. מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית נותנת לכל אחת מרשויות המדינה סמכות לפעול למען רווחת התושבים, למען הבטחת ביטחונם ולרוב הסמכות מגובה בחוק ובד"כ עם תקציבים, כח אדם, אמצעים ותורה מאוד סדורה.

אני מוצא חובה אזרחית וחינוכית לבחון כל אחד מהאיומים והבעיות של מדינת ישראל וכתנועה חינוכית לתת את הדעת ולנסות למצוא דרכים ורעיונות חדשניים לא פורמאליים.

אחד מהאיומים הגדולים בשנים האחרונות הוא נושא צריכת אלכוהול בקרב בני נוער, תופעה חברתית חמורה שהולכת ומתרחבת.

נתונים מתוך פרסום של אגף המחקר של הכנסת:

1.      שיעור צריכת האלכוהול בקרב בני נוער נע בין 50-60%.

2.      ישנה החמרה בכל הנוגע לגיל בו מתחילים לשתות אלכוהול על בסיס קבוע.
18% מכלל הבנים ו- 8% מכלל הבנות דיווח כי הם שותים משקאות אלכוהוליים לפחות פעם בשבוע.

בחרתי את שני הנתונים הללו כייוון שתנועת הצופים הינה תנועת הנוער הגדולה בישראל, ובהתייחס לנתונים הללו ישנה סבירות כי ישנם חניכים בתנועה אשר נכללים בנתונים אלו.

בלומדי את הנתונים החלטתי כי הנושא חייב לעלות על סדר היום החינוכי של תנועת הצופים, כתנועה חינוכית ערכית אסור לנו לעצום עין למול תופעה קשה זו אלא לעמוד באומץ מולה ולנסות לתקן, לתקן את האיום האסטרטגי שישפיע על עתיד המדינה על עתיד הנוער.

לתופעת שתיית האלכוהול ישנן השפעות קשות:

1.      מעורבות בתאונות דרכים

2.      אלימות ובריונות

3.      הידרדרות לסמים קשים

4.      אובדנות

אך לא רק בשל ההשלכות הקשות של האלכוהול, מדובר לדעתי בתופעה מסוכנת ומאיימת שחובה עלינו להתמודד איתה. בני נוער לא צריכים לשתות אלכוהול, לא רק מפני הסכנות שהשתייה מזמנת, אלא גם ובעיקר מפני שהם לא זקוקים לשתיה זו. את הביטחון, ההנאה, הריגוש והאתגר ששואבים היום בני נוער משתיית אלכוהול, הם יכולים למצוא בעצמם גם מבלי לאמץ תרבות שתייה חסרת מעצורים. התרחבות התופעה מעידה על התדלדלות ערכית של בני נוער ועל העדר גבולות או סמכות אשר התמודדות איתם היא חלק מאתגרים החינוכיים העומדים לפתחנו.

לטובת התמודדות זו אני חוזר למהות החינוך הבלתי פורמאלי ומוצא כי הכלים העומדים לרשותנו מגוונים, משמעותיים וחזקים:

1.      גמישות מבנית: הפעילויות בחינוך הבלתי פורמאלית מושתתות על גבי כללים ונורמות אשר פתוחים לשינויים לפי הצרכים והמטרות של המשתתפים בה, כלומר: דרכי ההתמודדות צריכות להיות נתונות לשינויים ולא מקובעות.

אנו כתנועה נגדיר את תופעת שתיית האלכוהול כשלילית ואת המלחמה בה כיעד מרכזי של התנועה.

נגדיר כי נורמת שתיית האלכוהול היא בזויה ולא מקובלת בקרבת חניכי התנועה. ייכתבו מערכי פעילות חינוכיים מותאמים לשדות הפעילות התנועתית ודרכם נילחם בחורמה בתופעה.

2.      "הרשת": ארגונים העוסקים בחינוך הבלתי פורמאלי מקיימים מבנה של "רשת"- כלומר: חלוקה מחוזית. הרשת היא דגם תקשורת בין חלקיו השונים של הארגון הבלתי פורמאלי ומעניקה תחושת שייכות לחבריה.

כתנועה משמעותית ורחבה בעלת זרועות וקשרים ענפים נפעל למיגור התופעה תוך השפעה על מעגלים רחבים החל מחניכי התנועה, הקהילות בהם אנו פועלים, בתי ספר בהם חברי שנת השירות מחנכים ועוד.

3.      "הבית החלופי": לתנועות נוער מקום פיזי המכונה: קן, שבט, סניף וכו'. עם זאת, ארגונים אלו יקיימו פעילות בכל מבנה פיזי אליו יזומנו. המבנה הפיזי בו מתרחשות הפעילויות החינוכיות מהווה לעיתים קרובות מאוד, מקום אותו תופסים חניכי התנועה כ"בית שני". "הבית החלופי", השונה מבית המשפחה, הינו בית שהנוכחות בו היא מתוך בחירה והוא אחד הגורמים המרכזיים המחזקים את הזיקה לשבט והמעניקים תחושת שייכות שאין שנייה לה. ככל שהארגון מעוניין בהדגשת תחושת הבית כלפי חניכיו, כך קיימת הזמנה לא כתובה לעצב את המקום על-פי רצונות החניכים.

נגדיר במשותף כי השבט וכל מרחב בו נמצאת תנועת הצופים נקי משתיית אלכוהול, ולא רק שהוא נקי משתייה, אלא חניכי התנועה ידונו על דרכים למיגור התופעה.

4.      "הזמן הפנוי": ההצטרפות למסגרות החינוך הבלתי פורמאלי מותנית בכך שהחניכים מגיעים למסגרות אלו בזמנם החופשי, כלומר: לאחר שמיצו את מטלות "זמן החובה" (חובותיהם המקצועיות, המשפחתיות וכן הלאה. כלומר: בית ספר, עבודה וכו'). הזמן הפנוי הינו מרחב זמן, בו היחיד מממש את עצמו- זמן שהחברה מעניקה ליחיד, בהתאם לנורמות של התקופה. "הזמן הפנוי" הינו הזמן בו משתחרר היחיד מהמסגרות המחייבות אותו והולך על-פי רצונו ובזמנו הפנוי להשתלב במסגרות ש"בשוליים".

תנועת הצופים תמצא דרכים להרחיב את זמן הפעילות החינוכית והחברתית בשבטים, מקומות בהם שתיית האלכוהול תיתפס כנורמה רעה. במסגרת הזמן החופשי נייצר פעילויות חינוכיות מאתגרות שלא יאפשרו פנאי לתופעה שלילית כמו שתיית אלכוהול.

5.      יחסים הדדים: מערכות היחסים לרוב מבוססות על שוויון ביחסי הכוחות בין המשתתפים. יחסים אלו נובעים מכך שאין פער מעמדי גדול ומוחלט (בשונה מיחסי תלמיד-מורה)- בין אם מדובר בבני-שכבות גיל שונות, בעלי תפקידים שונים בתנועה או בין מדריכים לחניכים.

וזהו המימד החינוכי החשוב ביותר, המלחמה בתופעת שתיית האלכוהול והמערכה כנגד התופעה תנוהל ביחד עם כל רובדי התנועה. לטובת המערכה נגייס את החניכים שיגדירו ויבחרו את הדרך, מדריכים יעסקו בבניית התכנים ומערכי הפעילות, חברי שנת שירות ומרכזים יהיו המובילים הן ברמה התוכנית והן בהובלת התהליך בשטח.

בבואנו להילחם בתופעה נתגייס כולנו כשווים לבלימת התופעה כי זהו האיום שבפנים איום שקט אבל הרסני שמאיים עלינו כחברה ותפקידנו כתנועת הנוער המובילה בישראל לצאת בראש המחנה.

זוהי המשימה החלוצית בשנת 2012 להילחם בנגע האלכוהול.

עומדים לרשותנו שחקנים מובילים מקרב בני הנוער בישראל, חוד החנית, חניכי התנועה הם אילו שיובילו את המערכה. אנחנו "המבוגרים" נהיה שם לסייע, בהם האומץ והתבונה להשפיע על החברה בישראל.

בשנת 1954 כינס בן-גוריון את בני הנוער בשיח מוניס וקרא להם להירתם למשימות החלוציות העומדות לפתחה של החברה הישראלית:

"תעשו בעצמכם, בחייכם, יום יום כל מה שהייתם רוצים שיעשה כל העם. תהיו מופת לעם - בחייכם אתם. הדוגמה החיה היא המחנכת. והנוער בימינו יעצב דמות האדם בישראל - על ידי חיי מופת".

 

חזק ואמץ

אלי בן יוסף

יו"ר תנועת הצופים 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 5 תגובות | הוספת תגובה


1. ישר כוח על חשיפת הנושא וההתמודדות איתו
נכתב על ידי ליאורה גבעון ממחלקת הגשמה בתאריך 3/6/2012 בשעה 18:14
2. אני מסכים בנושא האלכוהול אבל...
נכתב על ידי יפתח סמואל משבט יהודה בתאריך 3/6/2012 בשעה 22:03
3. נכון
נכתב על ידי אייל פסח משבט ראשונים בתאריך 6/6/2012 בשעה 15:35
4. כל הכבוד
נכתב על ידי איתי פלדמן משבט שקמה בתאריך 6/6/2012 בשעה 17:52
5. מחובתינו
נכתב על ידי אייל פסח משבט ראשונים בתאריך 21/8/2012 בשעה 16:15