zofim.org.il
  
 


 
מחלקת הדרכה
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מחלקת הדרכה » ארכיון הכתבות » כתבה: תקנון שימוש בטכנולוגיה של גדוד 96

תמונת מגזין תקנון שימוש בטכנולוגיה של גדוד 96 פורסם על ידי בראיין וונדל
בתאריך 17/5/2015
בכתבה זו צפו 3199 גולשים
נכתב במקור על-ידי בראיין וונדל Bryan Wendell ופורסם כאן

  תקנון שימוש בטכנולוגיה בזמן פעילות צופים,
המתבססת על מידות הצופה האמריקאי \ בראיין וונדל

מקור:  http://goo.gl/yv9uSd Bryan on Scouting
הכתבה תורגמה באופן חופשי מאנגלית והותאמה לצופה הישראלי.

החניכים הצעירים ביותר שלנו היו בני 3 כאשר יצא לשוק האייפון הראשון. הם לא זוכרים עולם בלי "iThings ".... למעשה, מדריכים שאוסרים על החניכים שלהם להשתמש בסמארטפונים בצופים, או שאפילו מחרימים להם אותם, נלחמים בקרב אבוד מראש.
זאת הסיבה שחברי גדוד 96 בגרייסלייק, אילנוי (ארה"ב) פיתחו "תקנון מדיניות טכנולוגיה", מציאותי ויעיל. 
הצופה הבכיר פט קלמנס, שיתף את התקנון איתי והסכים לתת לי לפרסם אותו.
"לדעתי, זה כבר לא נושא לוויכוח" אומר קלמנס. "המכשירים האלה כאן כדי להישאר. כבר היה לי חניך שאמר שהוא לא מוכן לצאת למחנה בלי הסמארטפון שלו. אני מכיר הרבה מבוגרים שאולי לא היו אומרים את זה כך, אבל היו חושבים כך בעצמם."

קלמנס והחניכים שלו ניהלו דיונים רבים על טכנולוגיה וצופיות כבר לפני 4 שנים. במהלך הדיונים הם הבינו שיש מספר רב ומדהים של השוואות הגיוניות בין אולר כיס לבין טלפון סלולרי. לדוגמה:
- שניהם כלי עבודה
- שניהם יכולים להיות צעצועים
- בשניהם אפשר להשתמש בחוסר זהירות
- שניהם יכולים לפגוע באחרים
- שניהם יכולים להיות מאוד שימושיים
- שניהם דורשים הכשרה לטובת שימוש ראוי
- שניהם יכולים, לפעמים, להפחיד אנשים
- אף אחד מהם לא יעלם לשום מקום בזמן הקרוב...

"אנחנו לא מחרימים סכיני מטבח, פטישי 5 כבדים או כלבי גז למרות שהם מסוכנים" קלמנס אומר, "אנחנו מלמדים איך להשתמש בהם. בדומה לכך, אנחנו לא מחרימים טכנולוגיה. אנחנו מלמדים איך להשתמש בה."

 

אז גדוד 96 החליטו על "תקנון מדיניות טכנולוגיה" שמשתמשת ב12 נקודות הקשורות למידות הצופה. (הערת המתרגם: מידות הצופה האמריקאיות שונות בנוסחן במקצת מהמידות שאנו מכירים בישראל)

וזה עובד! מאז ההפצה של התקנון לפני יותר משנתיים, "הבעיה כמעט נפתרה לחלוטין".

 

תקנון מדיניות הטכנולוגיה של גדוד 96, אילנוי, ארה"ב

הנחיות כלליות

1. השתמש בטכנולוגיה כדי לבנות מערכות יחסים עם החניכים, למצוא מידע שימושי, לקיים תקשורת וכדי       לשתף חוויות צופיות.

 

2. זכור כי עדכון ושיתוף תמונות וסרטונים ברשתות חברתיות, בתמונות וסרטונים (בצורה ראויה ולא מביכה), יכולה ליצור מוטיבציה והתרגשות בקרב החניכים בנושא הצופים.

 

3. אל תתן לטכנולוגיה להסית את תשומת לבך מפעילות צופית אמתית בטבע או בשטח,
בטיולים או בשבט.

 

אמינות
- הצופה אמין מול אחרים ברשת וזהיר בכל מידע שהוא משתף. הוא מוודא שיש לו רשות לשתף טקסט, תמונות או סרטונים של אחרים.
 
נאמנות
- הצופה משתמש במכשיר הסלולרי שלו בצורה שתטיב עם החניכים או השכבה שלו.
- צופה נאמן נזהר בפרסום תמונות וסרטונים ולעולם לא יביך אדם אחר.
- צופה נאמן לעולם לא ישתמש בסמארטפון כדי להדיר אחרים משיחות או כדי לבצע חרמות.

עזרה

- הצופה יכול להיעזר באפליקציות שיכולות להוסיף ולתרום לחוויה הצופית; כמו לדוגמה אפליקציות ניווט, מידע על עזרה ראשונה, מפות כוכבים וכו'.
- הצופה יזהיר אחרים מאתרים חשודים ורמאויות ברשת ויכוון אותם למקורות מידע אמינים. יש לעודד חניכים לדווח על התנהגות בלתי הולמת ברשת.
- צופה יכול להשתמש במכשיר סלולרי כדי לצלם למזכרת חוויות ואירועים משמעותיים לטובת הקבוצה או לעצמו.

חברות
- הצופה יכול להשתמש בסמארטפון שלו כדי לעזור לאחרים במידע ובגישה לאינטרנט.
- הצופה יכול להשתמש בסמארטפון שלו כדי להזמין צופים אחרים או להזכיר להם על אירועים חשובים ופעילויות צופיות.

אדיבות
-צלצולים וצפצופי הודעות יהיו מושתקים. כמו כן לא תושמע מוזיקה מהנייד בזמן פעילות.
- המכשיר הסלולרי לא יסיח את הדעת מהפעילות. הצופה יתייחס אך ורק לפעילות, למדריך ולחניכים האחרים.
- במהלך פעולה הצופה ימנע מלבדוק מיילים, או הודעות אלא אם הם קשורים לפעולה והוא התבקש לכך.
- כדאי להשתמש ב"מצב טיסה" בזמן הפעולה, ולבדוק את המכשיר בזמן חופשי מוגדר.
- הצופה האדיב יתרכז אך ורק בפעילות ובשיחה עם החברים.
- הצופה לא ישתמש בסמארטפון כדי לבודד עצמו מהפעילות או מהקבוצה. לדוגמה: הצופה לא ישתמש באוזניות במהלך פעילות. במהלך פעולה או פעילות בשטח הטלפון לא ישמש למשחקים, גלישה "סתמית", קניות באינטרנט וכו'.
 - זכרו כי שימוש שכזה במכשיר בזמן פעולה או פעילות שטח עלול לפגוע בחוויה של הצופים האחרים.

רגישות
- לא כל אחד יכול להרשות לעצמו סמארטפון. הצופה צריך להיות רגיש לאחרים ולהימנע משימוש במכשיר בצורה מתרברבת ושתגרום לאחרים להרגיש רע בכך שהם אינם יכולים להרשות לעצמם מכשיר שכזה. במקרה הזה אין הבדל בין סמארטפון או כל ציוד מותרות אחר.
- הצופה תמיד יתייחס לאחרים בכבוד ברשתות החברתיות, במשחקים, בדיבור, בהודעות טקסט או בכל פעילות דיגיטלית אחרת.

משמעת
- בשימוש בכל מכשיר דיגיטלי, הצופה יקשיב לכל הנחיה או הוראה שתינתן לו על ידי הוריו, צוות ההדרכה, מורים או מרכזים.
- הצופה ישמע להוראות והחוקים באתרים, שירותים, משחקים וכו'.|
- הצופה ידע כי לאירועים ולמסגרות שונות, יש חוקים שונים לשימוש במוצרי אלקטרוניקה וינהג בהתאם.

שמחה
- הצופה ישתמש במשחקים, הודעות ופורומים חברתיים כדי ליצור מערכת יחסית שמחה וכיפית עם אחרים.

חסכנות
- הצופה יזהה כאשר הסוללה שלו עתידה להיגמר וילמד להעריך ולשמור עליה בעזרת שימוש ב"מצב טיסה" או על ידי כיבוי המכשיר. 
- הצופה לא צריך להסתמך יותר מדי על הסמארטפון שלו. לדוגמה: הצופה צריך לדעת להשתמש במפה ומצפן, מאשר להסתמך על תכנות ניווט שונות שלא יעזרו במצב של חוסר קליטה או סוללה חלשה.
- הצופה הוא משתמש חכם. הוא נזהר בהעלאת חומרים, מידע, תמונות ושיחות לאפליקציות ואתרים שונים שעלולים לעשות במידע שימוש זדוני.

אומץ
- הצופה לא צריך להתקשר או לשלוח הודעות הביתה באופן קבוע. אם הצופה חושב שיש בכך צורך מיידי, הוא יתייעץ עם המדריך או המרכז שלו.
- הורים צריכים להבין ולהסכים לכך שהם לא מתקשרים ושולחים הודעות באופן קבוע לחניך בזמן פעילות. כל קשר עם החניכים צריך לעבור דרך המדריך ורק במקרה הצורך.
- עמוד על דעתך! על תיגרר להשתתף בלעג או בריונות כלפי אחרים, אפילו אם הם עושים זאת בעצמם.
דווח על כל התעללות ברשת למבוגר אחראי, כמו הורה, מדריך או מרכז.

ניקיון
- הצופה משתמש בשפה נקייה, ודן רק בנושאים ראויים, בכל שימוש במכשירים דיגיטליים בזמן תקשורת עם אחרים.
- הצופה צריך לקחת אחריות ולדאוג למכשיר שלו מלהתלכלך בחול, בוץ, מים או מפגעים אחרים בזמן הפעילות. הוא ישמור על המכשיר בתוך כיסוי ראוי כדי שיעבוד בצורה מיטבית. 

כבוד
הצופה מכבד רגשות כל צופה אחר וימנע מהפצת דעות ורעיונות אשר עלולים לפגוע באחרים בצורה לא מכבדת ולא דמוקרטית. 
  

 

ומה דעתכם? מסכימים עם התקנון של גדוד 96?
האם יש סעיפים שהייתם מוסיפים? או מורידים מהקיים? שתפו אותנו. 
 
אתם מוזמנים להשתמש בתקנון זה בפעילות תוכן העוסקת בשימוש בטכנולוגיה בצופים, סכנות ברשת או כנקודת מבט חופשית,
 ולהעלות את הנושא לדיון קבוצתי ואף לייצר תקנון קבוצתי דומה.
 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה