zofim.org.il
  
 


 
מחלקת הדרכה
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מחלקת הדרכה » ארכיון הכתבות » כתבה: תחרות ''סוף מסלול'' 2015 - התוצאות!

תמונת מגזין תחרות ''סוף מסלול'' 2015 - התוצאות! פורסם על ידי מחלקת הדרכה
בתאריך 28/12/2015
בכתבה זו צפו 4790 גולשים

תחרות "סוף מסלול" – 2015 - משימות מסלול למופת – מסלול 1 – הזוכים

משימת מסלול למופת היא משימה שעומדת הן במבחן התוצר אך גם במבחן התהליך.

עשרות משימות מסלול מעניינות הגיעו למערכת האתר: ניקוי הוואדי הסמוך לשבט, ערב עדות משותף עם ההורים, מסיבה לילדי השכונה, הצגה בפני ההורים בנושא מסוים ועוד ועוד - אך רק 4 משימות בלטו מעל כולן והן יזכו בפרס מיוחד לכל חניכי הקבוצה!!

הקריטריונים העיקריים על פי הם נבחרו המשימות למופת:

- משימה שהחניכים בחרו בעצמם והובילו אותה.

- עבודה על פי מודל חיפוש-העמקה-הפקה, עם דגש על שלב ההעמקה ע"י המדריך המעביר ידע ודיון סביב הנושא של המשימה אותה בחרו החניכים.

- משימת מסלול טובה לא צריכה להיות פרויקט גדול או בהכרח קהילתי - היא צריכה להיות קבוצתית, מותאמת לחניכים ובהובלתם וברת ביצוע.

 והזוכים הם.... (תופים...)

הנהגת ירושלים – שבט זוהר  – המדריך: תמר אלבלק  – גדוד: אופק - כיתה ו'
חיפוש: נושא המסלול שלנו הוא קבוצה. החניכות דיברו על קבוצות שונות שהן חברות בהן בחייהן.
העלתי בפניהן את השאלה: באיזה קבוצות היו רוצות לעסוק ולהתמקד? ותשובתן היתה קבוצת ספורט והקבוצה הצופית. החניכות הציעו לעשות יום ספורט לכל השבט בנושא "העצמה נשית", ומפני שזה עתה נפתחה עוד קבוצת ו' בנות חדשה הועלה הרעיון לצרף גם אותן למשימה כדי לחבר אותן לשבט.

העמקההחניכות חקרו ולמדו על פרויקט אתנה (הפרויקט הלאומי לקידום ספורט הנשים בישראל). החניכות למדו על נשים משמעותיות בספורט הישראלי כמו יעל ארד, שאבו השראה, והביעו את דעתן בנושא.

הפקה: תחילה הבנות כתבו רשימת משימות שצריכים לעשות ליום הספורט והתחלקו לוועדות ולתחנות.
כל קבוצה המציאה תחנה ספורטיבית ועשתה לה שלט, הגישה רשימת ציוד ותכננה אותה .
כל וועדה עסקה בנושא שלה:
וועדת קליפ - וועדת קליפ התחלקה למאפרות, סטייליסטיות, תפאורה, ואודישנים. צילמנו יחדיו קליפ שיפרסם את היום ספורט (ממש פה למטה)
וועדת שיווק ופרסום - התקשרה והזמינה אנשים מן הקהילה, הכינה שלט פרסום ועברה בין הגדודים בשבט, בנוסף כתבו מייל לאתנה על יום הספורט.
וועדת אירגון- עשתה שיחות אישיות עם הבנות לגבי רמת המוכנות שלהן, הודיעה הודעות ובדקה שלכל קבוצה יש את מה שהיא זקוקה לו. יום הספורט התקיים ב 1.12 
                       

 

הנהגת החוף – שבט שורק – המדריכה: שי שפי - שם הקבוצה: השפים של שפי – כיתה ד'

חיפוש: הנושא שבחרנו היה בעלי החיים. את הנושא בחרו חניכי הקבוצה לאחר שישבנו בסוף הפעולה בזמן מתוכנן ("חשיבה משותפת") וניסינו להבין מה הדבר שהכי חשוב להם בימים האלה לפעול למענו. הגענו להחלטה פה אחד שהדבר הזה הוא בעלי החיים בישראל.

העמקה: כדי להבין מה אנחנו עומדים לעשות, פעולה לפני המשימה ישבתי עם החניכים והסברתי להם על נושא אימוץ החיות היום בישראל, ועל חשיבות גידול חיות המחמד. גילינו כל מיני נתונים שגם אני וגם החניכים לא ידענו. כמו כן- כל חניך התבקש לחקור לבד ולהביא איתו לפעולה עובדה אחת שלא ידע לפני על הנושא ובפינת השיתוף, כל אחד שיתף על הקשר שלו לבע"ח בכלל וכלבים בפרט.

הפקהלצורך הפקת המשימה חיפשנו מה אפשר לעשות בכדי לעזור לבעלי החיים עד שמצאנו עמותה לא רחוקה מהשבט, עמותת "ראשון אוהבת חיות" שמקבלת מתנדבים בסופי השבוע ותשמח לארח את תנועת הצופים ואת החניכים עצמם לעזור ולשמח את בעלי החיים שבמקום.
יצאנו ביום שישי מיד אחרי בית הספר לכיוון העמותה, הגענו לשם והתחלקנו לקבוצות - קבוצה שמטפלת בגורים הקטנים, קבוצה שעושה סיבובים בחצר לכלבים וקבוצה שמשחקת עם הכלבים הגדולים. החניכים יצאו בתחושת סיפוק ענקית שעשו מעשה טוב למען החיות.


הנהגת דן – שבט גנים – ראשג"ד:  נעמה גולדשטיין וגיל עבדה – שם הגדוד: שקמה וסביון
שכבת גיל: ד' 

חיפוש: במסגרת תהליך החיפוש, החניכים בחרו להתמקד באיזור מוזנח בשבט שמשמש להעברת פעולות וכאיזור לימי עבודות. החלטנו לשפץ את האיזור ולהפוך אותו לגינה ירוקה ומטופחת.

העמקהשלב זה נעשה בשיתוף החניכים והמדריכים. החניכים קראו חומר על איכות הסביבה באינטרנט, לאחר מכן המדריכים העבירו להם נקודת מבט על איכות הסביבה שמבהירה את חשיבות הנושא ואת היחס האישי של כל חניך לשמירת הסביבה. החניכים רכשו ידע על כל מיני נושאים הקשורים לאיכות הסביבה (מיחזור, אשפה, התכלות) שלא רכשו בעבר.

הפקה:  המשימה חולקה בין הקבוצות בגדוד. כל קבוצה בדרכה שלה. קבוצה אחת תרמה לניקיונו, קבוצה אחרת שתלה שתילים באדמה, קבוצה אחרת הכינה עציצים ירוקים. עציצים ירוקים הם עציצים שעשיים מבקבוקי פלסטיק גדולים. הקבוצות הביאו בקבוקים קישטו אותם לפי רצונם, ושתלו בפנים פרחים. לאחר מכן תלו את העציצים על הגדר. עכשיו לאחר שהפכנו את הגינה לירוקה יותר, כל פעולה, קבוצה אחת תבוא להשקות את העציצים ומידי פעם לנקות את הגינה.


הנהגת החוף – שבט ארנון – ראשג"ד:  טל נסים – שם הגדוד: רגב - שכבת גיל: ז' 

חיפוש: בשבט שלנו, שכבת ז’ עושים את טקס הזיכרון ליצחק רבין ז"ל לכל השבט וזהו נושא מרכזי במסלול. שיתפנו את הנושא עם חניכים ושאלנו אותם איך הם רואים את הטקס? מה נכתוב בכתובת אש? איך יראה חדר הזיכרון? אילו שירים נשיר? איזה טקסטים נקרא בטקס? וכו'. החניכים אף כתבו טקסט מקורי שבסופו של דבר הקראנו בטקס. כדי שכל חניך יוכל להביע דעתו, התהליך התבצע בקבוצות קטנות ולא במסגרת גדודית. שילבנו את החניכים כמה שאפשר בתהליך הכנת הטקס.

העמקהכדי ללמד את החניכים על יצחק רבין ופועלו עשינו שני דברים: בהתחלה, לקחנו את החניכים לסיור במרכז רבין, שם עברנו סיור מודרך במרכז, למדנו על חייו של רבין ועל האירועים שעיצבו את חייו וכמובן התעסקנו בתקופת הרצח.
לאחר מכן בשבט קיימנו שיחת עיבוד של הסיור ודיברנו על מה החניכים למדו בסיור ומה הם לוקחים ממנו. העברנו את פעילות התוכן מהערכה של "המסע בצופים" שעוסקת בשאלת האשמה ברצח רבין ובאווירת ההסתה לפניו. החניכים העלו תחושות ודעות בנושא, בהתחשב בכך שנולדו שנים רבות לאחר הרצח...

הפקה: קבענו ימי עבודה עם החניכים לשם ביצוע עבודה על הטקס, ועבדנו על הטקס בימי פעילות.
חילקנו את החניכים לקבוצות: קוראים, שרים ומנגנים, ובונים. החניכים התאמנו על קריאת הטקסטים בצורה רהוטה, על השירים והנגינה ובנו כתובת אש יפה מאוד וחדר זיכרון - כל זאת בליווי המדריכים אך עם רעיונות החניכים. בנוסף, ביום הטקס בנוסף לחזרות גנרליות, העבירו החניכים הדרכות לגדודים צעירים בחדר הזיכרון. הטקס היה מוצלח מאוד והתהליך היה משמעותי לחניכים ומלמד, החניכים נהנו מאוד!

  

תודה לכל מי ששלח משימות לתחרות! 

מדריכים זכרו! משימות המסלול יכולות להיות "קטנות" וכמעט ללא מאמץ ועדיין מאוד משמעותיות בהתאמה לשכבת הגיל.
בשנה שעברה זכתה בתחרות משימה קטנה ומקסימה שאפשר וכדאי ללמוד ממנה ועל כן אנחנו מפרסמים אותה גם השנה:

הנהגת שרון צפון – שבט תמיד – המדריך: עדו ליפניק  – קבוצת: החשמלאים - כיתה ד'
חיפוש: במסגרת דיון קבוצתי על חששות של חניכים מהצטרפותם לתנועה, החליטו החניכים שמשימת המסלול תעסוק במתן מענה לכל השאלות הצופיות שעלו והקבוצה בחרה לכתוב ספר דיגיטלי קבוצתי שיאגד את כל התשובות לשאלות.

העמקה: המדריך חילק את הקבוצה לצוותים שקיבלו משימה להעמיק בנושא צופי מסוים כגון צבעי עניבות, ההיסטוריה הצופית השבטית, בנייה צופית וכו' ברמה בסיסית שמתאימה לגיל החניכים ולידע שלהם.
כל צוות הציג את המידע שאסף לכלל הקבוצה. 

הפקה: הקבוצה החליטה כי היא רוצה לאגד את המידע לספרון דיגיטלי – חולקו תפקידים בין חברי הקבוצה ולבסוף הדבר יצא לפועל.

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה