zofim.org.il
  
 


 
דף הבית » כתבה: המועצה שהייתה: מועצת התנועה 2018

תמונה קטנה המועצה שהייתה: מועצת התנועה 2018 פורסם על ידי צופים ברשת
בתאריך 26/1/2018
בכתבה זו צפו 14755 גולשים

מועצת התנועה כבר הפכה למסורת: מדי שנה מתכנסים עשרות שכב״גיסטים, ש״ש, עובדי ומתנדבי התנועה ליום שלם של הסתכלות על העתיד. ביחד, הנציגים שואלים את עצמם מה הצעדים הבאים שעל התנועה לקחת כדי להמשיך במסע ההשתפרות התמידי שמאפיין אותנו כצופים.

בדר״כ המועצה מתמקדת בהצבעה על החלטות, רק שהשנה החלטנו לעשות דברים קצת אחרת: במקום לקבל החלטות, הקדשנו את הזמן לפיתוח רעיונות. כי בעוד שלהחלטות יש נטייה להשאר במגירה, רעיונות טובים נוטים להתפשט ולקבל חיים משלהם.

לקראת המועצה נבחרו ע״י שכב״ג התנועה שישה נושאים שעמדו במרכז סדר היום: אקטיביזם בתנועה, פעילים בתנועה, שוויון מגדרי, שילוב חניכים וחניכות עם מוגבלות, דמוקרטיה בשבטים וצופים לעתיד.

במהלך היום הנציגים התחלקו לקבוצות דיון. כל קבוצה (שהורכבה משכב״גיסטים, ש״ש, עובדים ומתנדבים) צללה לעומקו של נושא אחד וביחד פיתחה רעיון לפרויקט שיכול להוביל לשינוי. החדר התמלא במחשבות, בדעות ובהשראה, ומהר מאוד נוצר מאגר של רעיונות עשיר ואיכותי.

לקראת סיום המועצה כל קבוצה הציגה את המיזם שלה בפני המליאה, ומתוך כלל הרעיונות נבחרו שישה- אחד בכל תחום- שאותם החליטה המועצה לקדם ברמה התנועתית.

בהמשך תמצאו את רשימת הפרוייקטים שנבחרו, ומתחתיהם את כל הפרוייקטים הנהדרים שלא נבחרו- שגם אותם אתם יותר ממוזמנים לאמץ וליישם בשבטים:

 

אקטיביזם בתנועה

הרעיון הנבחר:

"צופים מחוץ לחומות": 
החברה הישראלית מורכבת מאוכלוסיות רבות ומגוונות, שלרוב אינן מכירות אחת את השנייה ולא נפגשות. חוסר ההכרות גורם למצב של ניכור והפרדה אשר יוצרות סטיגמות של קבוצות שונות בחברה האחת כלפי השנייה. על מנת ליצור  ערבות הדדית בין כל קצוות החברה הישראלית אנו מציעים לקיים סדרה של מפגשי עומק בין האוכלוסיות השונות. כל שכבת גיל תצטרך לייצר מפגשים שכאלו לאורך השנה עם החברה הישראלית על כל גווניה, ולהעמיק בתכנים מהותיים, שאילת שאלות משמעותיות, והכרות עם האחר.

 

רעיונות נוספים:

"צופים מחוץ למסגרת": 
הפרויקט עונה על הצורך של תלמידים שבשל בעיות התנהגות לא נותנים להם לצאת לטיול השנתי. אנו נשתף פעולה עם מערכת החינוך הפורמלית בשביל לאפשר לתלמיד לצאת לטיול. בשביל לאפשר זאת, נשלח אחד מחברי השכבג ללוות את התלמיד "הבעייתי" בתהליך שיקרה לפני הטיול ויסתיים בסיכום ומשוב.

”לא צופים מהצד": 
מטרת הפרויקט הינה להחיות את תנועת הצופים בפן האקטיביסטי חברתי. הפרויקט יחולק ל-2 חלקים: חלק ראשון מעשי בו כלל חניכי תנועת הצופים יפעלו למען מחאת הנכים. שלב זה יצור מודעות ממשית לכח התנועה להשפיע. בשלב השני ניצור תהליך מתמשך שיובילו נציגים מכל השבטים בארץ לשם פעילות אקטיביסטית בשבטים, בהנהגות ובתנועה ככלל. 

”פרויקט משווים": 
כל הנהגה בוחרת נושא מתוך סל הנושאים שייבחרו בתנועה העוסקים בצמצום פערים חברתיים. נציגים מכל שבט ייפגשו יחד בהנהגה וילמדו על הנושא, יחקרו ויעבדו נתונים, יחפשו גורמי עניין ושותפים פוטנציאלים לעשיה. לאחר מכן, יתקיים "יום שיא" הנהגתי בו כל שבט יבצע מעיין 'פרוייקט מסלול שבטי' שיתעסק בנושא שנבחר (יציאה להתנדבות, התרמות, מחאה והפגנה וכו'...). בסוף התהליך תצא חוברת תנועתית המסכמת את התהליך ואת הפרויקטים ותשמש כמאגר רעיונות לסבב נוסף של הפרויקט ולפעילויות אקטיביות במהלך השנה. הפרויקט יחשוף את בני הנוער לעולם העשייה, ליכולות של תנועת הצופים ולתמיכה של השכבגים, השבטים והמרכזים אחד בשני.

״צופים +״

השכבג מעביר לתלמידים בכיתות ג-יב שיעורי עזר חינמיים במקצועות שבהם צריכים עזרה, בנוסף השכבגיסטים מעבירים גם חוגי העשרה (ציור,נגינה ועוד) השכבג יהיה בקשר עם בית הספר לפרסום והבאת תלמידים נוספים אל שיעורים אלה. השיעורים יתקיימו בשבט או במוסד חינוכי לפחות פעם בשבוע למשך שעתיים.

״יום תו"ט- יום תנועה וטבע״

מטרת הפרויקט היא העלת המודעות לחשיבות של איכות הסביבה בתנועת הצופים ובחברה ככלל. הפרויקט מחנך לשמירה על הטבע וקיימות על ידי יום שיא תנועתי בנושא הקשור לאיכות הסביבה, וחיזוק התהליך בשבט.

 

שילוב חניכים עם מוגבלויות

הרעיון הנבחר:

השתלבות חניכים וחניכות עם מוגבלויות "מבנה לכל":
במהלך השנה ישנם מפעלים ובהם מבנים צופיים שונים. לעיתים המבנים אינם מונגשים לפי הצורך של חניכי צמי״ד בשבטים, מה שמונע מהם לקחת חלק בפעילות.

בתור תנועה שחרטה על דגלה שוויון הזדמנויותף עלינו לדאוג להנגשת מפעלים ומבנים מחנאיים לחניכי צמי״ד בפרט ולאנשים בקהילה עם מוגבלויות בכלל.

הפרויקט הנו הגדרת רכז נגישות (בהמשך אולי לבנות הכשרת רכזי נגישות) האחראי בשבט על נושא הנגישות. יש צורך שכל מבנהשיורם ויוקם בהנהגה במהלך השנה יהיה נגיש לכל חניך וחניכה. כנ״ל לגבי מבנה השבט עצמו.


רעיונות נוספים:

”צמיד too": 
מתחילים בפעולה שעוסקת בנושא מוגבלויות אישיות. הפעולה יכולה לעבור בהתאמה לכל חניכי השבט. שיא הפעולה יהיה כשכל חניך יגבש מה המגבלה שהוא רוצה לתקשר החוצה. (לדוגמה- אני לא מצליח לקלוע לסל, אני לא מצליח להתרכז בכמה דברים בו זמנית, קשה לי להכיר חברים חדשים, מפחד מהחושך וכו). החניכים ישתפו יכינו שלטים ויצטלמו איתם. כך שזה יהפוך לקמפיין כללי בתנועה.

״יום נגישות ארצי״

הרעיון הכללי לערוך הפנינג נגישות בשבטים. כמות המשתתפים היא בהתאם לגודל השבט והקהילה; שיתוף הפעולה יערך בין שבטים שמצאים באותן קהילות.

ניתן להעזר בעמותות כגון אתגרים, נגישות ישראל, ספיישל אולימפיקס, ההתאחדות הישראלית לספורט נכים וכו'; בפרוייקט יהיו תחנות ומומלץ שיועברו עם מפעילים עם וללא מוגבלות יחד מתוך השבט.

 

פעילים בתנועה

הרעיון הנבחר:

"פעילים בשבט":
בשבטים רבים, חלק לא קטן מהשכב"ג הם פעילים שלא ממלאים תפקידי הדרכה. חלק מהפעילים ממלאים תפקידים משמעותיים בשבט וחלק בעלי תפקידים שאין להם נפח משמעותי. הפעילים לא נהנים מהתהליך החינוכי שמציעה התנועה לפיו חלק גדול מהחינוך נערך על ידי קבלת אחריות והתנסות. רבים לא מרגישים משמעותיים ואכן, לא תורמים תרומה משמעותית. מתוך הבנה שיש צורך לחזק ולמסד את דמותו ומסגרת תפקידו של הפעיל, זיהינו שני צרכים מרכזיים אותם יש לבסס: הגדרת מסגרת תפקיד ברורה ומתן אחריות ספציפית לכל פעיל והכשרה אישית ומקצועית. הפרויקט הינו מודל המתבסס על המשאבים הקיימים בשבט, ליצירת שגרת פעילות שתיתן מענה לצרכי הפעילים. הפרויקט הינו תהליך הטמעת מודל לשגרת פעילות במשך כחודשיים עם עקרונות להמשך הפעילות בשוטף. 

 

רעיונות נוספים:

״מהפכת הפעילים״
בנוסף לתפקידים הנוכחים שיש לפעילים עכשיו (מטרת העל היא להוריד את התםקידים האלו- אך זהו שלב ראשוני), הרעיון הוא חלוקה לצוותים/ אחוות בתוך הפעילים שאת כל קבוצה מוביל ראש צוות. ראש הצוות מקבל נושא בתחילת המסלול: המסלולים- מתוך שבילי במסע בצופים. בכל מסלול הצוות יחד עם ראש הצוות יעמיקו, יחפשו ויפיקו פרוייקט שקשור לנושא. אבל רגע, זה מה שעושים עכשיו לא?? לא! הנושאים מתחלפים- וגם אם לא הלך במסלול דמוקרטיה, לא נורא... עוד רגע מתחילים מסלול חדש ואפשר לפתוח דף חדש.

״פרוייקט הפעיל הפועל בפעילות פעילה״

חניכה אישית- על הפעילים צריך להיות ראש/מרכז פעילים החונך את כלל הפעילים בשבט ונותן להם מענה מקרוב. זאת על מנת שהפרוייקטים הבאים יצאו לפועל: חשיפה והתנסות הקורס בפעילות השוטפת של הפעילים בשבט והצגת כלל התפקידים לפני השיבוצים על ידי צוותי הפעילים. העשרות והכשרות שיקרו באופן קבוע על ידי ראשי הצוותים ומרכז הפעילים. למתקדמים: סמינר פעילים שבטי – שיעסוק בייזמות הפעילים, במקום הפעילים בשבט, במטרות הצוותים וגם יהיה כייפי.

״פעילים פעילים״

המטרה היא לייצור שיתוף פעולה תחת מטרה משותפת בין הפעילים לצוות ההדרכה. הפרויקט הוא יצירת חיבור בין צוותי הפעילים לצוותי ההדרכה , כל פעיל יהיה מומחה תוכן בצוות ההדרכה , כלומר - צוות ההדרכה יהיה מורכב מהמדריכים ומכמה פעילים שכל אחד מהם מחזיק עולם תוכן שצריך לתת את המענה הרלוונטי לגדוד שבו הוא פועל. לדוגמה- ראש צוות קהילה יכשיר וילווה את חברי הצוות שלו ויהפוך אותם למומחי התוכן ע״מ שיכולו לתת מענה לצוות איתו הם משתפים פעולה. 

 

דמוקרטיה בשבטים 

 הרעיון הנבחר:

דל"ת פתוחה (דמוקרטיה למען תנועה):

פרויקט דלת פתוחה יהווה פלטפורמה המקנה הזדמנויות ביטוי לצורך שיתוף והצפת רעיונות לשיפור ויעול מצב קיים, להעלאת בעיות וסיעור מוחין משותף בחיפוש אחר תשובה. הפרויקט יפעל מרמת המיקרוקוסמוס שהיא – שבטית, ותהיה פתוחה לכל אנשי השכבות הבוגרות ועד לרמת המקרוקוסמוס שהיא – הנהגתית \ תנועתית \ מרחבית הפרויקט יתאים עצמו במידת הצורך לקהל היעד- במידה ומדובר בנושא הקשור לשכב"ג, הדלת הפתוחה תהייה מוכוונת שכב"ג, במידה ומדובר בנושא הנוגע לכלל השבט, כלל חניכי ומדריכי השבט יהיו בעלי אפשרות ואופציית השפעה.  מי שיושב בדלת הפתוחה הוא כל אדם אחראי שיכול לתת מענה או לסייע.

 

רעיונות נוספים:

״המסע לדמוקרטיה״

מודל ארגוני שמחייב כל שבט להפעיל מועצת שבט. כל הנהגה להפעיל מועצת הנהגה. כל מרחב להפעיל מועצת מרחב והתנועה להפעיל מועצת תנועה.

״כנסת התנועה״

כנסת התנועה תורכב מנציגים אשר יבחרו בצורה דמוקרטית משכבג וחמישיות של כל שבט, זאת לאחר תהליך הצגת הפרויקט ונושא הדמוקרטיה בשבטים. הכנסת תתכנס בפורום הנהגתי פעם בשלושה שבועות ובפורום מרחבי פעם בחודש וחצי. הכנסות ידונו ויקבלו החלטות בנושאים הנוגעים בצופים ונושאים חברתיים בהם התנועה תיקח חלק. יהיו שלושה ימי שיא תנועתיים והחלטות בפורום התנועתי יתקבלו אינטרנטית. נציגי השבטים יעדכנו את השבט וישאלו דעתם על התפתחויות.

״יש השואלים אותנו״

משאל עם על נושאי ליבה בשבט/הנהגה/תנועה מגובה בפעילות תוכן שהיא הזדמנות ללמידה ושיח, בעקבותיה משאל מזוהה (לא אנונימי) בו מצביע רק מי שהשתתף בפעילות המקדימה, ולאחריו דיון. יבוצע אחת לשנה ברמה התנועתית לשכבג, ברמה ההנהגתית לכיתות ז-יב וברמה השבטית לחניכי ד-יב

״מועצת מנהיגות שבטית״

הקמת מועצת חניכים ,שני חניכים ( זכר ונקבה) מכל שכבת גיל שיפגשו פעם בחודש לנהל דיונים ולקבל החלטות בנושאים מסוימים בשבט. הועדה תנוהל על ידי המרכזים הבוגרים וצעירים שיובילו אותה,יחליטו איזה נושאים לעלות בועדה .בסופו של דבר ההחלטות שיתקבלו בועדה יכולו על כלל חניכי השבט .ההחלטות שיתקבלו בוועדה יתעסקו בתגובות חינוכיות שקשורות לשבט , מפעלים של השבט ,וכו 

 

שוויון מגדרי בתנועה

הרעיון הנבחר:

"לגדול ביחד":

לאחר הבנה כי הקבוצות בשכבה הצעירה מחולקות על פי מגדר וגדלות על פי סטריאוטיפים מגדריים ופעילויות ״המותאמות״ לבנים ולבנות הבנו כי תנועת הצופים היום מנציחה את הפער וכי חלה עלינו החובה לתקן ולפעול בתחום זה ע״י פעולה אקטיבית המצריכה פתיחות מחשבתית והתנתקות ממסורות קיימות. אנו מציעים כי החל מפרויקט גימלים בשנת הפעילות הקרובה חניכים בשכבה הצעירה יעברו פעילויות בקבוצות מעורבות בנים ובנות יחד וילמדו להכיר אחד את השניה ולהכיר ביכולות השוות של בני שני המינים. המדריך יעביר פעילות שמתאימה לקבוצה ולא למגדר החניכים בהתאם לרציונאל המסע בצופים שעל פיו פעילות מתאימה לקבוצה ולמאפייני הגיל. 

 

רעיונות נוספים:

״קבוצות מעורבבות בנים ובנות בשכבה הצעירה״

וידוא כי כלל הקבוצות בשבט הינן קבוצות מעורבבות החל מכיתה ד'. 

״מגדרים״

מטרה: עיצוב האופי המגדרי והשיח המיני הפתוח של השכבגיסט, שיעביר בתוכנית בנויה(עליה נפרט בהצגה), לחניכיו ככלל ובאופן פרטני לשכבות המפתח ו׳+ט׳.

״בואו נדבר על סודה קולה ספרייט״

יצירת סרטוני אנימציה המיועדים כהכשרה לשכבג על התמודדות עם מצבים הפוגעים במרחב הבטוח של החניכים וכלים לדבר על מגדר ומיניות בשבט. סט נוסף של סרטונים הם סרטוני לימוד שאותם החניכים רואים וכך מקבלים מידע חינוכי ואמין.

 

צופים לעתיד

הרעיון הנבחר:

״חכם בשבט״

בשל העובדה כי אנו בצופים עדים ומרגישים את השינויים המתרחשים היום באוכלוסיה במדינה ובקהילה שלנו- המידע הזמין, הנגישות למידע ולידע, מהירות התגובה, הפלטפורמה האינטרנטית ההולכת ומתרחבת, החלטנו לעסוק בשיתוף ידע רלוונטי באמצעות הטכנולוגיה (ערוץ יוטיוב). השקפתנו היא ״לנהל את הטכנולוגיה ולא שהיא תנהל אותנו״, כאשר הרעיון המרכזי הוא שהערוץ יתבסס על מספר נושאים מרכזיים אשר חלקם מתוך שבילי המסע: הדרכה, אחריות חברתית, צופיות, כישורי חיים וזהות יהודית וישראלית. הערוץ יכיל סרטונים שונים בסגנון ״כאן״, סרטוני מרל״צ ויעלה נקודות מבט, סוגיות שונות, קטעי למידה שונים אשר יסייעו לכל הצופים והצופות וכלל האוכלוסייה בישראל (ובעתיד- בעולם).

 

רעיונות נוספים:

״#i-Shevet״

כל שבט יהיה אינסטגרם ויוטיוב, הפרויקט מוסיף קווים מנחים למה צריך שיהיה באינסטגרם וביוטיוב כדי שהחשבונות יפעלו ויתפקדו כמו שצריך. ניהול חשבונות אלו יהפכו לתפקידים רציניים. חשבונות אלו נועדו כדי להשתמש בפלטפורמות הטכנולוגיות על מנת להתחבר לצרכי החניכים הצעירים ולייצור סביבה ושיח צופי שבטי.

״הקניית כלים לתקשורת בריאה במרחב הדיגיטלי״

קיץ 2018 בתנועת הצופים יעמוד בסימן הבחירה להתמודד עם תרבות השיח ברשתות החברתיות בכלל ובוואטסאפ בפרט. נושא זה מעסיק כל שכב״גיסט במהלך ביצוע תפקידיו השונים - ראשג״ד, מרכז, מדריך, פעיל ועוד. איך בעצם מתמודדים עם התופעה? הפרוייקט שלנו עוסק בהכשרת בעלי התפקידים השונים להתמודדות עם הנושא וקבלת כלים פרקטיים.

״צופים לקשר״

ימי פעילות ללא טלפונים או חשמל בכלל המטרות - יצירת שיח רב גילאי בשבט חיזוק אידיאל הצופים שתואר על ידי באדן פאוול והצופיות המעשית יצירת פעילות חוויתית שוברת שגרה חיבור החניכין לערכי התנועה ולמהותה. מתי כל הכיף הזה ייקרה? אחת לחודש (כל המרבה הרי זה משובח). יום שיא הכולל יום פעילות או סמינר מחוץ לשבט בסביבות התאריך של יום כדור הארץ - ה22.4 את מי הרעיון המשובח הזה יכלול? כל חניכי השבט. איך נרגיע את ההורים הדאגנים בימינו? חשבנו על שתי אפשרויות עיקריות: האחת - ההורים שירצו יוכלו להגיע חצי שעה לפני סוף הפעולה ויעברו את הפעולה ביחד עם החניכים. השנייה - מכיוון שהיום בא להעביר חוויה אחרת, של ריחוק טכנולוגיה, חשבנו על יצירת קבוצות הליכה המשלבת חניכים מכל השכבות. קריאה מהנה! "צופים לקשר"

״צופיפדיה״

ויקיפדיה לצופים שתכיל אלפי תכנים מנקודות מבט ועד לפעילויות תוכן ואפילו סרטוני הדרכה לאריזת תיקים לטיולים ותכנון מסלולים. שיתוף מוחות בין כל אנשי הצופים באשר הם.


ההחלטות שהתקבלו במועצת התנועה יובאו לאישור הנהגה ארצית, ולאחר מכן פורום המוביל הארצי יחל בהטמעת ההחלטות בהנהגות ובשבטים. 
בשלב הבא יוגדרו ההחלטות ברמה ההנהגתית- ויבחרו פרויקטים הנהגתים בכל הנהגה ביחד עם נציגי השבטים שנכחו באירוע.

תודה רבה לכל מי שהגיעו לקחת חלק במועצת התנועה ולהשפיע על פעילות התנועה ואופייה.

שתהיה לנו שנת פעילות פורייה ומהנה, חזק ואמץ!

 

פרסם כתבה »


תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה